color of my life

Monday, June 22, 2009

~Kehilangan~


Allah s.w.t berfirman “kullunafsin zaa ikatul maut”, setiap jiwa itu pasti akan merasai mati. Demikianlah hakikat yang telah Allah tetapkan di dunia ini yang tidak ada seorang manusia pun yang akan terlepas darinya. Apabila datangnya berita tentang kematian kepada kita, maka kita katakan “innalillahi wa inna ilaihi raa ji uun”.



22.6.2009, dia pergi menghadap Penciptanya dan takkan kembali lagi...

pg smlm, aku dikejutkan dgn berita abg sepupu yg plg aku syg xcident dan dah xde..menggigil satu badan dpt berita tu..terus mintak off and rushing ke HKL coz jenazah akan dikebumikan kat Klantan..

adat jalan KL, sana sini jammed..sampai2 kat HKL, family yg kat sini sume dah ade kat unit forensik..kami semua tggu kat depan bilik pengurusan jenazah..aku x sabar nak tengok jenazah buat kali terakhir..once diorg bukak pintu, aku terus masuk..sedih xyah kata...i'm speechless..muka arwah bersih cuma ade calar2 sket je..muka tenang mcm org tgh tido cuma a bit sembab mgkin sbb post motem kat pale tu...

sepanjang yg aku kenal, arwah mmg anak yg baik, suami yg baik, ayah yg penyayang...hampir x penah dgr dia tinggikan suara..semoga tempatnya disisi Allah dan org2 yg beriman..aminn..

x mampu tahan airmata tgk hazim, hakim n husna...t'lalu kecik utk menghadapi sebuah kehilangan..bersyukur sgt2 sbb sampai ke saat ini aku masih dpt kasih syg dan didikan dr seorg ayah..

kepada sape2 yg ade terbaca blog ni, sila la sedekahkan Al-Fatihah utk Allahyarham Nik Mat Razaman Bin Long Musa...(20.01.1974 ~ 22.06.2009)



Dari Auf bin Malik ia berkata: Saya telah mendengar Rasulullah SAW - setelah selesai shalat jenazah bersabda,"Ya Allah ampunilah dosanya, sayangilah dia,maafkanlah dia, sehatkanlah dia, muliakanlah tempat tinggalnya, luaskanlah kuburannya, mandikanlah dia dengan air es dan air embun, bersihkanlah dari segala kesalahan sebagaimana kain putih bersih dari kotoran, gantikanlah untuknya tempat tinggal yang lebih baik dari tempat tinggalnya, keluarga yang lebih baik dari keluarganya, pasangan yang lebih baik dari pasangannya dan peliharalah dia dari siksa kubur dan siksa neraka." (HR Muslim)


0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home